STRATEGIES OF MANAGERIAL ACTIVITY IN DIRECTING HIGH SCHOOL STUDENTS TO THE PROFESSION
10.11.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 11
Khimmataliev Dustnazar Omonovich, Shamsitdinova Begzoda Mardonbek kizi
Abstract. The content of vocational orientation of students State educational standards, curriculum, program, textbooks, specific aspects of a specific topic and type of training, existing pedagogical conditions, age and psychological characteristics of students, their vital needs and interests, the level of knowledge and skills of the teacher and other factors are determined.
Step-by-step explanation of managerial activity strategies, elements of successful strategic management, etc. in guiding students of general education schools to the profession ensures the effectiveness of this activity. The article says that in order to monitor the changes in the business environment, in order to create its own strategy, students should be taught to study the needs of the organization, take into account the set of necessary rules, actions and decisions.
Keywords: strategy, process, direction, development, organization, opportunity, value, market, business, innovation, material, success
References:
1. Боймуродова Ч.Ў. “Педагогикамизда халқ меҳнатининг шакли, усули ва мазмуни”. Андижон машинасозлик институти илмий-оммабоб журнали. Андижон шаҳри. 2-сони.
2. Боймуродова Ч.Ў. “Шахсни камолга етказиш ва ҳаётга тайёрлашда меҳнат тарбиясининг ахамияти”. “Педагогик таълим кластери: муаммо ва ечимлар” мавзусида халқаро илмий-амалий анжуман материаллари. Чирчиқ шаҳри. 25- 26 июнь 2021 йил. 516-518 бетлар.
3. Гаппаров Б.Н. ва бошқалар. “Халқ педагогикаси”. “Тафаккур” нашриёти. - Т: 2009. 211-214 бетлар.
4. Давлатов К., Воробьёв А., Каримов И. Меҳнат ва касб таълими назарияси ҳамда методикаси. - Тошкент., Ўқитувчи, 1992. - 320 б. Мильнер Б.З. «Теория организации: Учебник», 3-е изд., М.: ИНФРА-М, 2003. – с.154-155.
5. Зеер, Э. Ф. Психология профессии / Э.Ф Зеер. - М.: Академический Проект, 2003. 336 с.
6. Иноятов У.И., Муслимов Н.А., ва бошқ. Педагогика: 1000 та саволга 1000 та жавоб. 2012 й. Тошкент, “Илм-Зиё” нашриёти. 12 б.т.
7. Муслимов Н., ва бошқалар. Касб таълими ўқитувчиларининг касбий компетентлигини шакллантириш технологияси. – Т.: “Фан ва технологиялар”, 2013 й. 8 б.т.
8. Никитина, Н.Н. Основы профессионально-педагогической деятельности / Н.Н. Никитина, О.М. Железнякова, М.А. Петухов. - М.: Мастерство, 2002. - 288 с.
9. «Основы менеджмента»: Учеб.пособие / Н. И. Кабушкин.-6-е изд., стереотип.-Мн.:Новое знание, 2003-168-169 с.
10. Педагогика назарияси ва тарихи // М.Х. Тўхтахўжаева таҳрири остида. –Т.: “Молия-иқтисод”, 2008.-208 б.
11. Подласый И. Педагогика. Новый курс: учебник для студ. педаг. вузов. - в 2-х кн. – М.: ВЛАДОС, 1999.-567 с.
12. Раззоқов Б.Х. Миллий қадриятлар воситасида бўлажак ўқитувчиларнинг касб маданиятини шакллантириш. Муғаллим хам узликсиз билимлендириу. Нукус-2021. № 3/3. 52-54 б.
13. Романцев, Г.М. Теоретические основы высшего профессионального образования / Г.М. Романцев. - Екатеринбург : Уральский государственный профессионально-педагогический университет. - 1997. - 332 с.
14. Спирин, Л.Ф. Теория и технология решения педагогических задач (развивающееся профессионально-педагогическое обучение и самообразование) / Л.Ф. Спирин; под ред. П.И. Пидкасистого. - М. : Изд-во «Российское педагогическое агентство», 1997. - 174 с.
15. Шарипов Ш.С., Воробьёв А.И., Муслимов Н.А., Исмоилова М. Касб таълими педагогикаси. - Тошкент., 2005. - 58 б.
16. Юнусов М.Р. Махсус мактабларда ҳунармандчиликка босқичма-босқич ўқитишнинг илмий - методик асослари. Пед. Фан. Ном. Дисс., автореферат, 1998 й.
17. “Ўзбек педагогикаси тарихи”, проф. А.Зуннунов таҳрири остида, Тошкент.1997 йил, 27-бет.
18. Ўрта Осиёда педагогик фикр тараққиётидан лавҳалар. Тошкент – 1996 йил, 180-бет.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)