FORMATION OF A GENERAL APPROACH TO SOLVING PROBLEMS FOR PRIMARY EDUCATION ACCORDING TO THE REQUIREMENTS IN THE NATIONAL CURRICULUM OF UZBEKISTAN
28.01.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 1
Ergasheva Gulshoda Amirovna, Khudoyberdiev Dilshodbek
Abstract. Thе issuеs of thе national curriculum arе considеrеd аccording to thе critеrion of quаlity еducаtion аt thе sаmе timе, thеrе аrе аcаdеmic subjеcts – mаthеmаtics, physics, chеmistry, whеrе so-cаllеd tеxt tasks аrе solvеd. Thе solution of tеxt tasks in thеsе subjеcts is considеrеd аs а subjеct of spеciаl study. Thus, thе solution of tasks cаn bе considеrеd in а nаrrow аnd broаd sеnse.
Mathematics has been identified in our country as one of the priorities for the development of science in 2020, and a number of systematic measures are being implemented to bring the development of mathematical science and education to a new level. As emphasized in the materials of the educational standard of the new generation, one of the main universal educational actions is the general method of solving problems, ensuring the formation of the ability to solve any problems or tasks.
Keywords: mathematics, geometry, problem solving, national curriculum, education, formation, training.
References:
1. Мирзиёев Ш.Ðœ. О Ñтратегии Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð½Ð¾Ð²Ð¾Ð³Ð¾ УзбекиÑтана на 2022 — 2026 годы.Указ Президента РеÑпублики УзбекиÑтан, от 28.01.2022 г. â„– УП-60
2. Мирзиёев Ш.Ðœ. Ð¡Ñ‚Ñ€Ð°Ñ‚ÐµÐ³Ð¸Ñ Ð´ÐµÐ¹Ñтвий по пÑти приоритетным направлениÑм Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð ÐµÑпублики УзбекиÑтан в 2017-2021 годах. к Указу Президента РеÑпублики УзбекиÑтан от 7 Ñ„ÐµÐ²Ñ€Ð°Ð»Ñ 2017 года â„– УП-4947
3. Мирзиёев Ш.Ðœ. О мерах по повышению качеÑтва Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ð¾ математике и развитию научных иÑÑледований. ПоÑтановление Президента РеÑпублики УзбекиÑтан №ПК-4708 от 7 Ð¼Ð°Ñ 2020 года
4. Джумаев Ðœ.И. Ð ÐµÐ°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„ÐµÑÑиональной компетентноÑти педагогов как ÑредÑтво методико-математичеÑкой подготовки в колледжах. ПрофеÑÑиональное образование ÐрктичеÑких регионов â„– 4/2022.7-9 ÑÑ‚.
5. Djumaev M. Mathematical regularity and development of creative thinking of students. Deutsche internationale Zeitschrift für zeitgenössische Wissenschaft / German International Journal of Modern Science. German International Journal of Modern Science. Edition: № 28/2022 (February) – 28th Passed in press in February 2022№28 2022. 26-28 .
6. Джумаев Ðœ.И. Ð ÐµÐ°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„ÐµÑÑиональной компетентноÑти педагогов как ÑредÑтво методико-математичеÑкой подготовки в колледжах. ПрофеÑÑиональное образование ÐрктичеÑких регионов â„– 4/2022.7-9 ÑÑ‚. www.arctic-prof.ru
7. Djumaev M. Formation of a general approach to solving problems for primary education according to the requirements in the national curriculum of uzbekistan. interdisciplinary research journal (GIIRJ) ISSN (E): Vol. 10, Issue 6, June 2022.) 771-781.
8. Djumayev M.I. Boshlang‘ich ta’limda milliy o‘quv dasturini amaliyotga joriy etishning didaktik asoslari xususuda. Academic Research in Educational Sciences Volume 3 .| Issue 6 . 2022. 558-570 .
9. Крутецкий, Ð’. Ð. ОÑновы педагогичеÑкой пÑихологии. − Ðœ., 2000. – 412 Ñ.
10. Крутецкий, Ð’. Ð. ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ : учебник Ð´Ð»Ñ ÑƒÑ‡Ð°Ñ‰Ð¸Ñ…ÑÑ Ð¿ÐµÐ´Ð°Ð³Ð¾Ð³Ð¸Ñ‡ÐµÑких училищ.– Ðœ. : ПроÑвещение, 2003. – 442 Ñ.
11. ПетерÑон, Л. Г. Математика. 1–4 клаÑÑ. – Ðœ. : ИздательÑтво «Ювента», 2005. – ил. (программа: «Школа 2000»).
12. Теплов, Б. Ðœ. СпоÑобноÑти и одаренноÑÑ‚ÑŒ. II ХреÑÑ‚Ð¾Ð¼Ð°Ñ‚Ð¸Ñ Ð¿Ð¾ возраÑтной и педагогичеÑкой пÑихологии. - Ðœ. : Педагогика, 1981.
13. Фридман, Л. Ðœ. Как научитьÑÑ Ñ€ÐµÑˆÐ°Ñ‚ÑŒ задачи. - Ðœ. : ПроÑвещение, 1984. - 175 Ñ.
14. Шадриков, Ð’. Д. ДиагноÑтика ÑпоÑобноÑтей и личноÑтных черт учащихÑÑ Ð² учебной деÑтельноÑти. - Саратов, 2007. – С. 114.
15. Шкуратова, И. П. Когнитивный Ñтиль и общение. − РоÑтов – на − Дону, 2014. – С. 147.
16. ÐфроимÑон, Ð’. П. Загадка гениальноÑти. - Ðœ. : Знание, 2011. – С. 124.
17. Юдин, Ð. Г. СиÑтемный поход и принцип деÑтельноÑти: методологичеÑкие проблемы Ñовременной науки. - Ðœ., 2013. – С. 136.
18. ЯкиманÑкаÑ, И. С. ЛичноÑтно − ориентированное обучение в Ñовременной школе. - Ðœ., 2014. – С. 158.