CONCEPTUAL-SYSTEM MODEL OF THE ORGANIZATION OF TOURIST PROCESSES
15.12.2022
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series A. Volume 1 Issue 8
Abstract. In this article, a conceptual model of the organization of tourism processes has been created. An overview of the client part of the web system in the organization of tourism processes is presented. When modeling tourism processes, special attention is paid to the placement and digitization of information and hotel web pages, access to which is carried out with a special login and password.
Keywords: process, model, information, architecture, information, algorithm, administrator, interface, parameter, object, client, tourism, server, network, electronic payment, digitalization.
References:
1. «Elеktron raqamli imzo to‘g‘risida» O‘zbеkiston Rеspublikasining qonuni, 11.12.2003 y.
2. «Elеktron tijorat to‘g‘risida» O‘zbеkiston Rеspublikasining qonuni, 29.04.2004 y.
3. «Elеktron to‘lovlar to‘g‘risida» O‘zbеkiston Rеspublikasi Qonuni, 16.12.2005 y.
4. «Elеktron hujjat aylanishi to‘g‘risida» O‘zbеkiston Rеspublikasining qonuni, 29.04.2004 y.
5. Xramsov P.B., Brik S.A., Rusak A.M., Surin A.I. Osnovы web-tеxnologiy. 2003 g.
6. V.G.Gulyaеv. Organizatsiya turistskoy dеyatеlnosti. - M.:Nolidj-1996
7. Xolmogorov V.L. Web – mastеrstva. M.:Pitеr 2001 g.
8. Bokarеv T. Ensiklopеdiya Intеrnеt-rеklamы. — M.: Izdatеlstvo «PROMO-RU», 2000.
9. Prinsip elеktronnogo biznеsa / Pеrеvod: Rubsov V., Grachеva M.V. – Izd-vo: Otkrыtые sistеmы, 2001g.
10. Norchayev A..N. Xalqaro sayyohlik rivojlanishning iqtisodiy o’sishga ta’siri. //Turkiston gazetasi. 14 – sentabr. 2009
11. Norchayev A.N., Eshnazarov M.A. Taraqqiyotning muhim bo’gini. //Turkiston gazetasi. 29 – noyabr. 2006 y
12. Butunjahon Turizm Tashkilotining 2010 - yil turizm sohasi rivojlanishi va uning kelajakdagi prognozi bo’yicha hisoboti. // www.unwto.org, 2010
13. ,,O’zbekturizm” MKning 2005 – 2012 – yillarda xizmat ko’rsatish va servis sohasini jadal rivojlantirish dasturi
14. Дурович А.Р. Организация туризма – СП.: «ПИТЕР» 2009.
15. Турковский M. Маркетинг гостиничных услуг. Учебное пособие – М.: «ФиС» 2008.
16. Бутко И.И. и другие. Туристический бизнес: Основы организации – М.: «ФиС» 2008.
17. Биржаков М.В. Введение в туризме. – СП.: «ПИТЕР» 2008.
18. Уолкер Дж.Р. Введение гостеприимство. Зарубежнқй учебник. – M.: «ЮНИТИ - ДАНА» 2008.
19. Cевастянов Д.В. Основы странаведение и международного туризма. Учебное пособие. – М.: «Академия». 2008.
20. Ефимова О.П. Экономика гостиниц и ресторанов. Учебник. – М.: «Новое знание» 2008.
21. Берлоу Дж., Стюарт П. Сервис ориентированный на бренд – новое нокурентное преимущество. –М.: «Олимп-бизнес» 2006.
22. Aliyeva M.T. , Xo’jayev O’.X. Turizm rivojlanishini prognozlash. O’quv qo’llanma. – T.: «TDIU» 2005
23. Александрова А.Ю. Международный туризм. – М.: «ГРИФ» 2004.
24. Зорин И.В. Менеджмент туризма. Туризм и отраслевые системы. Учебник. М.: «ФиС» 2002.
25. Чудновский А.Д. Туризм и гостиничный бизнес. Учебник – М.: «Юркнига» 2002.
26. Intеrnеt rеsurslar
27. http://www.gov.uz – O’zbekiston hukumatining rasmiy sayti
28. http://www.stat.uz – O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika Qo’mitasi rasmiy sayti
29. http://www.uzbektourism.uz - ,,O’zbekturizm” MK rasmiy sayti
30. http://www.unwto.uz – BMTning Butunjahon turizm tashkiloti rasmiy sayti
31. http://www.worldtravel.com
32. http://www.visittoczech.com
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)