ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT PROCESS OF DIGITAL COMPETENCE OF PEDAGOGICAL STAFF OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
27.04.2024
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 3 Issue 3
Zakirova Feruza Makhmudovna, Adashbaev Shavkiddin Mikhriddinovich
Abstract. An approach based on digital technologies occupies an important place in the development of digital competence of teaching staff. In this aspect, an analysis of research shows the need to develop the digital competence of teaching staff. The article highlights the organization of educational processes based on digital technologies and the widespread introduction of modern digital educational technologies into practice, as well as an analysis of the process of developing the digital competence of teaching staff.
Keywords: digital educational technologies, digital educational environment, digital literacy, digital competence, assessment criteria, assessment levels, online course
References:
1. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining «Oliy taʼlim muassasalari rahbar va pedagog kadrlarining uzluksiz malakasini oshirish tizimini joriy etish toʻgʻrisida» 2019 yil 27 avgustdagi PF-5789-son Farmoni
2. Dirgėlienė I. The concept of digital competence of pre-school education teachers // EESJ. 2020. №4-4 (56). P. 11.
3. Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley.
4. Krumsvik, R. A. Digital competence in Norwegian teacher education and schools / R. A. Krumsvik // Högre Utbildning. – 2011. – № 1 (1). – P. 39–51.
5. Адашбоев Ш., Чориев И. Формирование информационной компетентности педагогов в условиях личностно ориентированного обучения — как важный фактор успешной профессиональной деятельности // International Scientific Conference “Society, integration, education”. – Latvia: 2015. – Volume IV. – P. 311-321. ISSN 1691-5887 Society.
6. Солдатова Г.У., Нестик Т.А., Рассказова Е.И., Зотова Е.Ю. Цифровая компетентность подростков и родителей. Результаты всероссийского исследования / — М.: Фонд Развития Интернет, 2013. — 144 с.
7. Асадуллин Р.М., Дорофеев А.В., Левина И.Р. Диагностика цифровых компетенций педагога // Педагогика и просвещение. 2022. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/diagnostika-tsifrovyh-kompetentsiy-pedagoga
8. Бурцева Э.В., Чепак О.А., Куликова О.А. Некоторые результаты исследования влияния цифровых технологий на учебную деятельность студентов // Педагогика и просвещение. 2020. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nekotorye-rezultaty-issledovaniya-vliyaniya-tsifrovyh-tehnologiy-na-uchebnuyu-deyatelnost-studentov
9. Ничкало Н. Г., Филонова Г.Н., Суходольской-Кулешовой О.В. Современное образование как открытая система // – М.: Юркомпани, 2012. – 576 с. URL: http://ivo.garant.ru/#/document/58084938