HIGHER EDUCATION SYSTEM FOR PERSONS WITH DISABILITIES: THE EXPERIENCE OF JAPAN
01.03.2024
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 3 Issue 2
Abstract. This article reveals the relevance of studying the problem of organizing inclusive education in the higher education system. Based on the example of Japanese universities, Tsukuba University and the University of Technology for the Visually Impaired, the experience in organizing education for people with disabilities is summarized. The materials of the article reflect the results of the author’s scientific internship under the program “Inclusive education in high-tech education system of Japan”, conducted within the framework of the Grant project of the Ministry of Science and Higher Education of the Republic of Kazakhstan “Formation of professional self-determination of students with special educational needs as a national strategy in the field of inclusive education of the Republic of Kazakhstan".
Keywords: nclusive education, inclusion, persons with disabilities, students with special educational needs.
References:
1. Айсмонтас Б.Б. О проекте «Разработка и апробация модели учебно-методического центра, обеспечивающего получение высшего образования инвалидами и лицами с ограниченными возможностями здоровья с различными нозологиями»- Инклюзивное образование: результаты, опыт и перспективы– М.: МГППУ, 2015. – 528 с.
2. Гридасов А.В., Чиповская Е.Н., Чиповская И.С. Инновационный вуз для льготных слоев населения // Научные труды ГОУ ВПО «МАТИ» - Российский государственный технологический университет имени К.Э. Циолковского. – М.: Изд-во МАТИ, 2010. С. 813 – 828.
3. Дронишинец Н. П., Филатова И. А. История и проблемы развития специального образования в Японии- Журнал «Международное сотрудничество», 2020- https://cyberleninka.ru/article/n/istoriya-i-problemy-razvitiya-spetsialnogo-obrazovaniya-v-yaponii
4. Ellington L. Japanese Education. Japan Digest. (Updated September 2005). - Режим доступа : http://www.indiana.edu/~j apan/
5. Инклюзивное образование: результаты, опыт и перспективы: сборник
материалов III Международной научно-практической конференции /
под ред. С.В. Алехиной. – М.: МГППУ, 2015. – 528 с.
6. Kaoru Yamaguchi. Development of Spécial Needs Education in Japan and Some Current Problems. - Inclusive and Supportive Education Congress International Special Education Conference Inclusion: Celebrating Diversity? lst -4th August 2005. Glasgow, Scotland.
7. Конвенция о правах инвалидов [Электронный ресурс]: принята резолюцией 61/106 Генеральной Ассамблеи от 13 декабря 2006 года // ГАРАНТ : информационно-правовой портал. – URL: http://base.garant.ru/2565085/#ixzz4cW9J5bjb
8. Колышкина С.С. О некоторых аспектах высшего образования людей с ограниченными возможностями на примере Японии- Журнал «Философия Образования».- Новосибирск: НГТУ, 2014 г., С.237-248.
9. Round table on attracting foreign students. Experts look at ways to entice overseas talent to study in Japan. The Japan Times. A guide to Japanese universities and colleges. [Электронный ресурс] Available URL: http://info.japantimes.co.jp/universities/japanese_universities_s2.html.
10. Орешкина О.А. Подходы к организации высшего инклюзивного образования в США и Японии.- М, 2012.- с. 210.
11. Шкутина Л.А., Абильдина С.К., Янек Д., Рымханова А.Р. Инклюзивное образование в Японии в аспекте кадрового обеспечения.- Вестник КарГУ. Серия «Педагогика». № 3(91)/2018//
12. Futao, Huang (18.08.2017). How do university leaders view internationalisation? Centre for Global Higher Education. [Электронныйресурс] Available URL: http://www.researchcghe.org/blog/2017-08-18-how-do-university-leaders-view-internationalisation/.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)