CONCEPT FOR THE DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION: FROM INTEGRATION TO INCLUSION
31.01.2024
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 3 Issue 1
Muminova Lola Rakhimovna, Uzakova Zarina Furkatovna
Abstract. Inclusive education is one of the key concepts in the modern educational system. It strives to ensure equal educational opportunities for all children, regardless of ability, disability, ethnicity, language, gender or social status. Based on the principles of equality and justice, inclusive education recognizes and values the diversity of each child, takes into account their individual needs and interests and abilities. It strives to create conditions that enable every student to develop to their potential
Keywords: sociological dictionary, integration, Constantly incomplete integration, Temporary partial integration
References:
1. Кравченко С.А. Социологический энциклопедический русско-английский словарь. –М.: Астрель. АСТ. Транзиткнига, 2004. –С. 139.
2. Соломатина Е.А. К вопросу о понятии, сущности термина «интеграция» и анализ теорий его исследования//Вестник МГСГИ. –2011. №1. –С.40.
3. Парсонс Т. Система современных обществ/Пер.с англ. Седова Л.А., Ковалева А.Д. –М.: Аспект Пресс, – 1998. –С.22.
4. Концепция развития инклюзивного образования в системе народного образования в 2020-2025 годах Национальная база данных законодательства (www.lex.uz), 14 октября 2020 г.
5. Муминова Л., Узакова З. Опыт Республики Узбекистан при переходе на инклюзивное образование. Ж.: Инклюзия в образовании, №2. 2019 год
6. Романов П., Ярская-Смирнова Е. Политика инвалидности: социальное гражданство инвалидов в современной России. – Саратов: Изд-во «Научная