INTERPRETATION OF PEDAGOGICAL IDEAS IN PERSIAN-TAJIK LITERATURE
28.01.2024
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series C. Volume 3 Issue 1
Mukumova Dilafruz Ziyodulloyevna
Abstract. This article analyzes the interpretation of ideas put forward by persian-tajik representatives of classic literature on educational issues
Keywords: persian-tajik literature, education, pedagogical views, pedagogical ideas, pedagogical factors, development trends, artistic images and ideas, artistic thinking, principles of development, educational and moral ideas, heritage of thinkers
References:
1. Хусейнова, А. А. (2017). ФИЛОСОФСКОЕ МИРОПОНИМАНИЯ АБДУРАХМАНА ДЖАМИ. Ученый XXI века, 88.
2. Воҳидов Раҳим,15 асрнинг бошларида ӯзбек ва тожик шеърияти. Т.1983.
3. Жомий ва ўзбек адабиёти. Халқаро илмий анжуман материаллари. “Мовароуннаҳр” нашриёти., Тошкент., 2005 й. 27-б.
4. Голубков В. В. Методика преподавания литературы. – Москва: Госучпедгиз, 2002.
5. Чанышев А.Н. Курс лекций по древней и средневековой философии. – М.: Высшая школа, 1991. – Б. 402-403.
6. Жонматова Ҳ. Абуали ибн Сино таълим-тарбия тўғрисида – Т.: “Ўқитувчи” – 1980.
7. Маллаев Н.М. Навоий ижодиётинннг халқчил негизи. – Тошкент: Ўқитувчи, 1980.
8. Аль-Кинди. О первой философии. (Ал-Киндий. Биринчи фалсафа ҳақида)// Избранные произведения мыслителей стран Ближнего Востока. - М.: Соцэкгиз, 1961. – С. 104.
9. Нажмиддин Кубро. Тасаввуфий ҳаёт. (И. Ҳаққул, А. Бектош таржимаси). – Т.: Маварауннаҳр, 2004.
10. Яссавий А. Девони ҳикмат. –Т.: Ғ. Ғулом, 1992. – Б. 202.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)