A STUDENT TO STUDENT MENTOR MECHANISM IN AN EDUCATIONAL CLUSTER ENVIRONMENT
10.12.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 12
Khimmataliev Dustnazar Omonovich, Dinora Abdurakhmanova
Abstract. Students will find it difficult to get used to different forms of teaching such as special subjects and lectures, seminars, practical training, laboratory, training and industrial practices. Unlike school, institutions of higher education do not cover the entire study period, but one or several semesters. The constant change of teachers creates difficulties even for a first-year student.
The article highlights the issues of introducing a student-to-student mentoring mechanism that allows helping unsuccessful students and supporting them during the adjustment period in the environment of the educational cluster
Keywords: educational cluster, educational system, material, lesson, seminar, laboratory, practical training, adaptation
References:
1. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг қарори. Ўзбекистон иқтидорли ёшларини тақдирлаш ва моддий рағбатлантириш тўғрисида. 2008 йил 13 октябрь. 226 -сон.
2. Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг буйруғи. Олий таълим муассасалари талабалари орасида илм-фан вакиллари селекциясини кучайтиришга йўналтирилган мақсадли чора-тадбирлар тўғрисида. 2019 йил 29 август. 781-сон.
3. Захарченко, Е.С. Формирование кластера вторичных ресурсов как института инновационного развития на мезоуровне: автореф. дис. … канд.экон.наук: 08.00.05/ Захарченко Екатерина Сергеевна. - Саратов, 2014. - 23 с.
4. Матушанский, Г.У., Завада, Г.В., Романова, Л.М. Непрерывная профессиональная подготовка преподавателя высшей школы (на траектории ассистент – старший преподаватель – доцент): монография / Г.У. Матушанский, Г.В. Завада, Л.М. Романова. – Казань, 2011. – 152 с.
5. Sharafiddinov О.. Domlalar. – Тошкент: Ma’naviyat, 2009. – 280 b.
6. Шермуҳамедова Н. Фалсафа. – Тошкент: Idris Abdurauf Nashr, 2021. – 663 б.
7. Юсупов Э. Инсон камолотининг маънавий асослари. – Тошкент: Университет, 1998. – 184 б.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)