COGNITIVE FUNDAMENTALS OF DEVELOPING THE MUSICAL TALENT OF STUDENTS IN THE PROCESS OF SPECIALIZED EDUCATION
19.11.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 11
Ibraimov Xolboy Ibragimovich, Pazilov Mirbek Arzievich
Abstract. In this article, the cognitive foundations of the development of students' musical talent in the process of specialized education are analyzed with the opinions of world scientists
Keywords: talent, generative music, artificial intelligence, scientific progress, phenomenon, sensitivity, musical sensitivity, motor reactions to musical rhythm, conception, motivation.
References:
1. Президент Шавкат Мирзиёевнинг “Шарқ тароналари” ўн иккинчи халқаро мусиқа фестивалининг очилишига бағишланган тантанали маросимдаги табрик сўзи 26.08.2019 president.uz
2. Ўзбекистон Республикаси «Таълим тўғрисида» ЎРҚ-637-сонли Қонуни 2020-йил 23-сентябрь
3. Холостякова Л.В. «Музыкальная педагогика: концепции, методы и специфика» Муниципальное образование: инновации и эксперимент №5, 2012 /стр-61/
4. Лосева С.Н. «Развитие музыкальной одаренности» https://cyberleninka.ru
5. Черньяшева Н.А. «Музыкальная одаренность» https://dshi-voskresenie.vgr.muzkult.ru/
6. Шишова С.Г. «Музыкальная одаренность детей» https://nsportal.ru/
7. Igor M. Krasilnikov «Model of development the musical giftedness of schoolchildren in computer music» 462-бет https://doi.org/10.15405/epsbs.2019.09.02.53
8. Anica Arsic «Achievement identification and evaluation of musically gifted children in lower music school» 14-бет https://www.researchgate.net
9. Ибраимов Х.И «Коммуникативная компетентность как механизм профессионального саморазвития будущего педагога» /7-стр/. https://cyberleninka.ru
10. Р.Қодиров «Мусиқа педагогикаси» Тошкент-2013. /25-бет/
11. Кузнецова Ю.И. Трехкольцевая модель одаренности Дж. Рензулли https://superinf.ru
12. Д. К. Кирнарская Музыкально-языковая способность как компонент музыкальной одаренности http://www.voppsy.ru 51-стр
13. Ibraimov Kh. I. Creativity as one of the characteristics of the personality of the future teacher // Science, education and culture. – 2018. – no. 3 (27). - P. 44-46.
14. Ibragimovich Kh.I. Peculiarities of using credit-module technologies in the higher education system of Uzbekistan //Integration of science, education and practice. Scientific-methodical journal. - 2021. - P. 209-214.
15. Ibraimov Kh. "Theoretical and methodological basis of quality control and evaluation of education in higher education system." International journal of discourse on innovation, integration and education 1 (2020): 6-15.
16. Ibragimov, X., Abdullayeva Sh. "Pedagogika nazariyasi (darslik)." T.: Fan va texnologiya 288 (2008).
17. Ibraimov X.I., M.Quronov. Umumiy pedagogika (darslik). –T., “Shaffof”, 2023, 416-bet.
18. Ibragimovich I. K. et al. PEDAGOGICAL ABILITIES OF A TEACHER, STRUCTURE AND DEVELOPMENT //湖南大学学报 (自然科学版). – 2021. – Т. 48. – №. 12.
19. Ибрагимов Х. И. ПЕДАГОГИКА И ВОСПИТАНИЕ //Экономика и социум. – 2021. – №. 1-1 (80). – С. 608-611.
20. Ibragimovich, Ibraimov Kholboy. "Intensive methods of teaching foreign languages at university." Вопросы науки и образования 27 (39) (2018): 78-80.
21. Ибраимов Х. И. Педагогические и психологические особенности обучения взрослых //Academy. – 2019. – №. 10 (49). – С. 39-41.
22. Ибрагимов Х. И. Организация самостоятельной работы студентов в условиях цифровизации вузовского образования //Наука и образование сегодня. – 2020. – №. 7 (54). – С. 74-75.
23. Ibragimov, X. I., U. A. Yo'ldoshev, and X. Bobomirzayev. "Pedagogik psixologiya." O'quv qo'llanma. O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashiriyoti Toshkent (2009).
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)