ESSENCE OF CLUSTER APPROACH IN ORGANIZING STUDENT INDEPENDENT EDUCATION
10.11.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 11
Khimmataliev Dustnazar Omonovich, Sharopova Zubayda Fozilovna
Abstract. In order for students to activate the process of independent learning, it is necessary to form such characteristics as enthusiasm for independent learning, skills and abilities of independent learning, and the ability to learn independently.
The article talks about the correct organization of the cluster approach to the implementation of independent education of students, the institutions that are part of the cluster, and the main motives for independent education.
Keywords: institution, activity, interest, motive, need, opportunity, efficiency, quality.
References:
1. Гамезо М.В., Домашенко И.А. Атлас по психологии: Инфом-метод.пособие к курсу «Психология человека» - М.: Педагогическое общество России, 2003. - 276 с.
2. Данилов М.А. Проблемы методологии и методики дидактических иссле¬дований /М.А. Данилов. -М. : Педагогика, 1971. - 350 с.
3. Лернер И.Я. Проблемное обучение / И.Я. Лернер. - М. : Знание, 1974. - 180 с.
4. Листенгартен B.C. Самостоятельная деятельность студентов : пособие для преподавателей вузов / B.C. Листенгартен, С.М. Годник ; [предисл. В.В. Гусева]. - Воронеж: Изд-во Воронеж, ун-та, 1996. - 96 с.
5. Муслимов Н.А. Бўлажак касб таълими ўқитувчиларини касбий шакллантириш. Монография. – Т.: Фан, 2004. - 128 б.
6. Толипова Ж. Талабаларнинг мустақил таълимини ташкил этиш // Халқ таълими. – Тошкент, 2002. – № 4. – Б. 102 – 103 .
7. Фридман Л. М., Волков К.Н. Психологическая наука – учителю. – М.: Просвещение, 1985. – 284 с.
8. Халилов Н. Мустақил таълим шакллари // Халқ таълими. – Тошкент, 2002.- № 5.- Б. 88 – 89.
9. Шарипов Ш.С., Шоназаров Р., Қўйсинов О.А., Насриддинова Г. Касб танлашга йўллаш фанидан лаборатория машғулотлари. Методик қўлланма – Тошкент: Низомий номидаги ТДПУ, 2007. – 48 б.
10. Юзликаев Ф.Р. Теория и практика интенсификации дидактической подготовки будущего учителя в системе высшего педагогического образования (на материале педагогических дисциплин): Автореф. дис… докт. пед. наук. – Т.: 2005. - 36 с.
11. Юнусова Ш. Ўқувчиларнинг мустақил ўқув фаолиятини шакллантириш // Халқ таълими. – Тошкент, 1997. – №5. – Б. 53 – 55.
12. Қулиева Ш.Қ., Қўйсинов О.А. Бўлажак касб таълими ўқитувчиларининг касбий тайёргарлигига таъсир кўрсатувчи омиллар // Касб-ҳунар таълими. – Тошкент, 2007. – №2. – Б. 9 – 10.
13. Қўйсинов О.А. Касб таълими ўқитувчиларини тайёрлашда мустақил таълим олиш жараёнини ташкил этиш // Педагогик таълим. – Тошкент, 2008. - №1. – Б.152 - 155.
14. Қўйсинов О.А. Талабаларда мустақил таълим олиш кўникма ва малакаларини шакллантириш // Касб-ҳунар таълими. – Тошкент, 2008. -№2. - Б.22 - 23.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)