PARADIGMS FOR SOLVING PROBLEMS OF PRESCHOOL EDUCATION
31.10.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 10
Gulnara Narimanovna Eshchanova
Abstract. This article presents a sociological analysis of reforms in the preschool education system, problems in their implementation, and paradigms of their elimination. The analysis was carried out based on the "Concept of developing the preschool education system of the Republic of Uzbekistan until 2030" and the scientific views of pedagogic scientists.
Keywords: paradigm, social, education, person-oriented education, pedagogue, skill, knowledge, quality, efficiency
References:
1. O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish Konsepsiyasi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori, 08.05.2019 yildagi PQ-4312-son
2. Дюркгейм Э. Д. Cоциология образования: монография. Москва: Директ-Медиа, 2007
3. Меренков Анатолий Васильевич, & Антонова Наталья Леонидовна (2017). Педагоги и родители в системе дошкольного образования: проблемы и противоречия взаимодействия. Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология, (2), 275-281.
4. Qodirova F.,Toshpulatova Sh., Kayumova N.,A’zamova M. Maktabgacha pedagogika. Toshkent. Tafakkur nashriyoti. 2019 yil.
5. Запорожец, А.В. Психология действия. Издательство: Московсий психолого-социальный институт. Издательство НПО МОДЭЛ.2000г
6. Калдыбаева Т.Ж. Социальные проблемы дошкольного образования в Казахстане // Социологические исследования. 2000. № 4. С. 66-70.
7. Козлова С. А., Куликова Т. А. Дошкольная педагогика. 10-е изд. М.: Академия, 2009. 416 с.
8. Г.Н. Эшчанова (2021). Mактабгача таълим ташкилотларида педагогик инновацияларнинг ўрни. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 82-85.
9. G. Eshchanova (2023). Sociology of preschool education: distinctive characteristics. Science and innovation, 2 (B3), 333-337. doi: 10.5281/zenodo.7764475
10. G. Eshchanova (2023). Socialization of preschool education. Science and innovation, 2 (B1), 173-176. doi: 10.5281/zenodo.7542060
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)