FORMATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE WITH THE HELP OF CHILDREN'S LITERATURE
10.10.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 10
Abstract. In the Republic of Uzbekistan, special attention is paid to the promotion of reading in our society, especially the development of a reading culture among young people, and a lot of effective work is being done in this direction.
Children's literature plays a very important role in the education of young people. It helps children and adolescents develop imagination, empathy, critical thinking and other skills necessary for successful socialization.
The article examines the role of children's fiction in the formation of emotional intelligence in school students.
Keywords: emotional intelligence, children's fiction, language skills, moral attitudes
References:
1. Постановление Президента Республики Узбекистан, №ПП- 3271, от 13 сентября 2017 г «О программе комплексных мер по развитию системы издания и распространения книжной продукции, повышению культуры чтения».
2. Постановление Кабинета Министров Республики Узбекистан № 781 от 14 декабря 2020 года «Об утверждении Национальной программы развития и поддержки культуры чтения на 2020-2025 годы»
3. D. Sayfullayeva THE EDUCATIONAL VALUE OF WORKS CREATED ON CHILDREN'S STORIES // SAI. 2023. №B3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/the-educational-value-of-works-created-on-childrens-stories (дата обращения: 16.09.2023).
4. D. Sayfullayeva XUDOYBERDI TO‘XTABOYEVNING “MUNGLI KO‘ZLAR” ASARI HAQIDA MUNGLI SATRLAR // SAI. 2022. №B8. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/xudoyberdi-to-xtaboyevning-mungli-ko-zlar-asari-haqida-mungli-satrlar (дата обращения: 16.09.2023).
5. Сараева Наталья Ивановна Использование художественной литературы в развитии эмоционального интеллекта детей старшего дошкольного возраста // APRIORI. Серия: Гуманитарные науки. 2016. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-hudozhestvennoy-literatury-v-razvitii-emotsionalnogo-intellekta-detey-starshego-doshkolnogo-vozrasta (дата обращения: 05.10.2023).
6. Гоулман Д.Г. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ; пер. с англ. А.П. Исаевой. М.: Изд-во: Манн, Иванов и Фербер, 2020. 544 с.
7. Эшмурадов Д.Э., Умарова И.Д. ВОПРОСЫ ОРГАНИЗАЦИИ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ В УСЛОВИЯХ САМОИЗОЛЯЦИИ // Теория и практика современной науки. 2020. №6 (60). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/voprosy-organizatsii-distantsionnogo-obucheniya-v-usloviyah-samoizolyatsii (дата обращения: 05.10.2023).
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)