TYPES OF HEURISTIC TASKS AND PEDAGOGICAL FUNCTIONS THAT ASSISTING THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE TEACHERS
28.09.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 9
Ibraimov Kholboy Ibragimovich, Kodirov Gayrat Urokboevich
Abstract. This article provides information on the types, structure, pedagogical functions, directions and possibilities of using heuristic tasks to help future teachers develop their professional competences. Specific recommendations are also provided for the use of heuristic tasks, learning materials used in heuristic education, learning process design, reflection and prediction, mental activities, and creative thinking.
Keywords: future teacher, heuristic assignments, heuristic education, professional competencies, professional knowledge, pedagogical function, heuristic approach, didactic tools, methods.
References:
1. “Ўзбекистон – 2030” стратегияси. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 11.09.2023 yildagi PF-158-son Farmoni. https://lex.uz
2. Ўзбекистон Республикасининг 2020 йил 23 сентябрдаги “Таълим тўғрисида”ги ЎРҚ-637-сон Қонуни. https://lex.uz
3. Ўзбекистон Республикасининг 2020 йил 29 октябрдаги “Илм-фанни 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиқлаш тўғрисида”ги ПФ-6097-сон фармони. https://lex.uz
4. Авалиани Г.В. Эвристические методы в распознавании образов. - Тбилиси, 1988. - 45 с.
5. Аверин В. А. Психическое развитие детей младшего школьного возраста: Учеб. пособие С.Пб.: Изд-во Михайлова В. А., 2000. - 64 с.
6. Адизов Б.Р. Бошланғич таълимни ижодий ташкил этишнинг назарий асослари: Пед. фан. док. дисс... –Т.: 2003. – 320 б.
7. Батяева Т.А. Системно-целевой подход в применении эвристических приемов к обучению студентов решению нестандартных задач: Автореф. дисс. канд. пед. наук. – Казань, 2000. – 26 с.
8. Сафарова Р.Г. Computer-didactic support for the training of social sphere specialists at the university based on a cultural approach. International conference: Problems in the Textile and Light Industry in the Context of Integration of Science and Industry and Ways to Solve Them (PTLICISIWS-2022). 050009 Scopus, Web of Science indexed. http://pubs.aip.org/aip/acp
9. Сафарова Р.Г. Possibilities of Approaching the Educational Process From the Point of View of Cultural Sciences. Miasto Przyszłości Kielce 2023. ISSN-L: 2544-980X. Impact Factor: 9.2 View of Possibilities of Approaching the Educational Process From the Point of View of Cultural Sciences (miastoprzyszlosci.com.pl)
10. Машарипова Н.Р. O‘quvchilarda tanqidiy fikrlashni shakllantirishning pedagogik mexanizmlari. International scientific and practical conference “Innovative development in the global science”/ 2023, Boston, USA. P 95-97. https://doi.org/10.5281/zenodo.7111515
11. Машарипова Н.Р. As a source of critical thinking in students of Amir Тemur's activities. Best Journal of innovation in science Researech and Development. ISSN 2835-3579. Volume:2Issue:6|2023www.bjisrd.com. p- 509-511.
12. Ibraimov X.I., M.Quronov. Umumiy pedagogika (darslik). –T., “Shaffof”, 2023, 416-bet.
13. Ibragimovich I. K. et al. PEDAGOGICAL ABILITIES OF A TEACHER, STRUCTURE AND DEVELOPMENT //湖南大学学报 (自然科学版). – 2021. – Т. 48. – №. 12.
14. Ибрагимов Х. И. ПЕДАГОГИКА И ВОСПИТАНИЕ //Экономика и социум. – 2021. – №. 1-1 (80). – С. 608-611.
15. Ibragimovich, Ibraimov Kholboy. "Intensive methods of teaching foreign languages at university." Вопросы науки и образования 27 (39) (2018): 78-80.
16. Атауллаев Ф. Ф. У., Ибраимов Х. И. Понятие профессионально-коммуникативной компетентности будущих учителей в психолого-педагогических исследованиях //Вопросы науки и образования. – 2019. – №. 1 (42). – С. 70-74.
17. Ибраимов Х. И. Педагогические и психологические особенности обучения взрослых //Academy. – 2019. – №. 10 (49). – С. 39-41.
18. Ибрагимов Х. И. Организация самостоятельной работы студентов в условиях цифровизации вузовского образования //Наука и образование сегодня. – 2020. – №. 7 (54). – С. 74-75.
19. Ibragimov, X. I., U. A. Yo'ldoshev, and X. Bobomirzayev. "Pedagogik psixologiya." O'quv qo'llanma. O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashiriyoti Toshkent (2009).