THE ROLE OF FOLK CUSTOMS AND TRADITIONS IN THE METHODOLOGY OF TEACHING THE KAZAKH LANGUAGE TO STUDENTS OF NON-LINGUISTIC SPECIALTIES
30.06.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series C. Volume 2 Issue 6
Imambayeva Gaysha Ertaevna, Asylkhanova Gulnar Zhanabekovna, Akhmetova Aigul Bulatovna, Rudevskiy Alexandr Olegovich, Akhmetov Berik Bulatovich
Abstract. The article examines the role of national-cultural. components of the methodology of teaching the Kazakh language to students of non-linguistic specialties, aimed at the formation of socio-cultural competence and communicative competence, which includes a special set of exercises that consistently develops skills and abilities in mastering the Kazakh language based on knowledge of customs and traditions of the Kazakh national culture
Keywords: socio-cultural competence, communicative competence, customs, traditions, national culture, spiritual modernization, state language
References:
1. Статья Президента Республики Казахстан Касым-Жомарта Токаева «Независимость превыше всего». - https://senate.parlam.kz
2. Байтұрсынов А. Тіл тағылымы. – Алматы: Ана тілі, 1992. – 446 б.
3. Аманжолов С. Тіл және жазу = Язык и письмо /С. Аманжолов. - 2-бас. - Алматы: Қазақ; университеті, 2020. - 404 б.
4. Маманов Ы. Қазақ тіл білімінің мәселелері - Алматы, 2014. - 640 стр.
5. Қалиев Ғ. Тіл білімі терминдерінің сөздігі. – Алматы. «Фирма «Орнак» ЖШС, 2012. – 388 бет
6. Китайгородская Г.А. Интенсивное обучение иностранным языкам. Теория и практика: учеб.-метод. пособие. – Москва, 2009. – 277 с.
7. Зимняя И.А. Педагогическая психология. М.: Логос, 2004 - 384 с.
8. Оралбаева Н., Мадина Г., Абилькаев А. Қазақ тiлi: практич. курс / Н. Оралбаева, Г. Мадина, А. Абилькаев. – Алматы, 1993. - 336 с.
9. Hymes D. On Communicative Competence. In J.B. Pride and J. Holmes (eds.), Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin, 1972: 269 – 293., Bachman L. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press, 1990., Savignon S.J. Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. Sandra J. Savignon. 2nd ed. New-York: McGraw-Hill, 1997.
10. Томахин Г. Д. Лингвострановедение. Что это такое? // Иностранные языки в школе. 1996. № 6. С. 22–27.
11. Интерактивно-модульная технология в обучении русскоязычных школьников казахскому языку как государственному Республики Казахстан: на материале 6-11-х классов: автореферат дис. кандидата педагогических наук: 13.00.02 / Ермекбаева Гульмира Габитовна; Казанский (Приволжский) федеральный университет - Уфа, 2021. - 26 с.
12. Туленбергенова, Н.Т. Методика преподавания казахского языка в педагогическом колледже на основе технологических карт: автореферат дис. кандидата педагогических наук: 13.00.02 / Туленбергенова Н.Т.; Академия государственного управления при Президенте Республики. - Астана, 2005. - 24 с.
13. Жанпеисова М. М. Модульная технология обучения как средство развития ученика /М-во образования науки Респ. Казахстан. Респ. ин-т повышения квалификации руководящих и науч.-пед. кадров системы образования. Центр пед. исслед. РИПК СО. - Алматы, 2002. - 154 с.
14. Закон Республики Казахстан от 27 июля 2007 года № 319-III «Об образовании» (с изменениями и дополнениями по состоянию на 01.05.2023 г.)
15. Указ Президента Республики Казахстан от 4 ноября 2014 года № 939 «О Концепции культурной политики Республики Казахстан» (с изменениями и дополнениями по состоянию на 17.04.2023 г.).
16. Назарбаев Н.А. «Взгляд в будущее: модернизация общественного сознания». – Астана, Ак Орда, 2017 / http://www.akorda.kz/ru. С.4.
17. Жаркынбекова Ш.К., Агманова А.Е. Языковые приоритеты студентов казахстанских вузов //Материалы международной научной конференции «Язык и межкультурное общение: Толерантность – Коммуникация –Текст». – Астана: Изд-во ТОО «KazServicePrint LTD», 2015. – 162 с.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)