THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL ABILITIES IN YOUNGER STUDENTS
29.01.2023
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 2 Issue 1
Dzhumaev Mamanazar Irgashevich, Musayeva Nargiza Hashimzhanovna
Abstract. Consider how a person's abilities are detected. One of the most important and complex topics in psychology is human abilities, their appearance, formation and development. Since these are the qualities thanks to which an individual easily acquires knowledge and is successful in any activity, we can talk about their innate nature, about a genetic predisposition. At the same time, the process of developing these skills does not remain without attention. It is not entirely true to talk about a person's abilities to paint, if they did not try to make him addicted to drawing, because only in the process of systematic training in this type of activity you can find out the truth about their presence or absence.
Keywords: development, mathematics, ability, functional, knowledge, learning, education,
elementary school students, iconic symbols
References:
1. Мирзиёев Ш.М. О стратегии развития нового Узбекистана на 2022 — 2026 годы.Указ Президента Республики Узбекистан, от 28.01.2022 г. № УП-60
2. Мирзиёев Ш.М. Стратегия действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах. к Указу Президента Республики Узбекистан от 7 февраля 2017 года № УП-4947
3. Мирзиёев Ш.М. О мерах по повышению качества образования по математике и развитию научных исследований. Постановление Президента Республики Узбекистан №ПК-4708 от 7 мая 2020 года
4. Джумаев М.И. Реализация профессиональной компетентности педагогов как средство методико-математической подготовки в колледжах. Профессиональное образование Арктических регионов № 4/2022.7-9 ст.
5. Djumaev M. Mathematical regularity and development of creative thinking of students. Deutsche internationale Zeitschrift für zeitgenössische Wissenschaft / German International Journal of Modern Science. German International Journal of Modern Science. Edition: № 28/2022 (February) – 28th Passed in press in February 2022№28 2022. 26-28 .
6. Джумаев М.И. Реализация профессиональной компетентности педагогов как средство методико-математической подготовки в колледжах. Профессиональное образование Арктических регионов № 4/2022.7-9 ст. www.arctic-prof.ru
7. Djumaev M. Formation of a general approach to solving problems for primary education according to the requirements in the national curriculum of uzbekistan. interdisciplinary research journal (GIIRJ) ISSN (E): Vol. 10, Issue 6, June 2022.) 771-781.
8. Djumayev M.I. Boshlang‘ich ta’limda milliy o‘quv dasturini amaliyotga joriy etishning didaktik asoslari xususuda. Academic Research in Educational Sciences Volume 3 .| Issue 6 . 2022. 558-570 .
9. Крутецкий, В. А. Основы педагогической психологии. − М., 2000. – 412 с.
10. Крутецкий, В. А. Психология : учебник для учащихся педагогических училищ.– М. : Просвещение, 2003. – 442 с.
11. Петерсон, Л. Г. Математика. 1–4 класс. – М. : Издательство «Ювента», 2005. – ил. (программа: «Школа 2000»).
12. Теплов, Б. М. Способности и одаренность. II Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. - М. : Педагогика, 1981.
13. Фридман, Л. М. Как научиться решать задачи. - М. : Просвещение, 1984. - 175 с.
14. Шадриков, В. Д. Диагностика способностей и личностных черт учащихся в учебной деятельности. - Саратов, 2007. – С. 114.
15. Шкуратова, И. П. Когнитивный стиль и общение. − Ростов – на − Дону, 2014. – С. 147.
16. Эфроимсон, В. П. Загадка гениальности. - М. : Знание, 2011. – С. 124.
17. Юдин, Э. Г. Системный поход и принцип деятельности: методологические проблемы современной науки. - М., 2013. – С. 136.
18. Якиманская, И. С. Личностно − ориентированное обучение в современной школе. - М., 2014. – С. 158.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)