Abstract. The article represents the results of the study of levels and indicators of Internet addiction among young adolescents. Analysis of a results in the diagnostics of Internet addiction among younger adolescents has revealed that students of that age have an acceptable and inadequate level of Internet addiction. Young people with inadequate levels of Internet addiction have low levels of communication, isolation, loneliness, high levels of anxiety and low self-esteem. Whereas students with an adequate level of Internet addiction have a normal level of anxiety and self-esteem, a high level of communication. The results have made it possible to develop a programme for the prevention of Internet addiction among younger adolescents. This article will be of interest to specialists in various fields of pedagogical psychology, preventology and pedagogy.
References:
1. Янг К. С. Диагноз Интернет-зависимость // Мир Интернет. – 2000. – № 2. – С. 24–29.
2. Grinfild M. D. Loneliness and internet use // Computers and Human Behavior. – 2003. – no. 19. – P. 71–80.
3. Лоскутова В. А. Интернет-зависимость как форма нехимических аддиктивных расстройств : автореф. дис. … канд. мед. наук. – Новосибирск, 2004. – 23 с.
4. Жичкина А. Е. Взаимосвязь идентичности и поведения в Интернете пользователей юношеского возраста : автореф. дис. … канд. психол. наук. – М., 2001. – 127 с.
5. Саглам Ф. А. Педагогические условия коррекции интернет-аддикции у подростков : дис. ... канд. пед. наук. – Казань, 2009. – 214 с.
6. Дрепа М. И. Психологическая профилактика интернет-зависимости у студентов: дис. ... канд. психол. наук. – М., 2010. – 254 с.
7. Красонцева Е. Ю., Рерке В. И., Сверч Л. П. Кибербуллинг подростков: изучение социально-психологических последствий // International Journal of Medicine and Psychology / Международный журнал медицины и психологии. – 2020. – Т. 3, № 4. – С. 32–37.
8. Демаков В. И., Рерке В. И., Портная Я. А., Ракитский В. В. Об обеспечении информационной безопасности в сфере медицины и актуальности ее изучения в ведомственных вузах // Человеческий капитал. – 2021. – №1 (148). – С. 83–89.
9. Рерке В. И., Маякова О. С. К вопросу развития социальной активности подростков как условия их психологической безопасности // Baikal Research Journal. – 2019. – Т. 10, № 2. – DOI: 10.17150/2411-6262.2019.10(2).7.
10. Рерке В. И., Маякова О. С. К вопросу развития социальной активности подростков как условию их психологической безопасности в образовательном пространстве: теоретико-методологический аспект // Казанский педагогический журнал. – 2019. – № 3. С. 61–67.
11. Abdubanapovich, Y. U., & Qizi, S. M. B. (2022). RAQAMLI TEXNOLOGIYALARINING TA’LIM SOHASIDA QO ‘LLANILISHI. Science and innovation, 1(B3), 110-113.
12. Abdubanapovich, Y. U., & Qizi, S. M. B. (2022). MASOFALI O ‘QITISH JARAYONIDA INFORMATIKANI FANINI O ‘QITISHDAGI DIDAKTIK TIZIMLAR. Science and innovation, 1(B3), 797-800.
13. Abdubanatovich, Y. U., & Abdualimovna, K. F. (2021). Using the modern information technologies to improve the quality of the education process. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 2(05), 693-697.
14. Юлдашев, У. А., Худойбердиев, М. З., & Ахмедов, Т. Б. (2021). ЎҚУВ жараёнининг сифатини оширишда замонавий ахборот технологияларидан фойдаланиш. Academic research in educational sciences, 2(3), 1262-1268.