STATE OF THE ISSUE AND FEATURES OF THE PROCESSES OF OPTIMIZATION OF THE URBAN STREET AND ROAD NETWORK UNDER THE CONDITIONS OF INTENSIVE AUTOMOBILIZATION
03.12.2022
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series A. Volume 1 Issue 8
Abstract. The state of ongoing regulatory and organizational work on the creation of an effective system for managing the road sector of the Republic of Uzbekistan was studied, an analysis was made of the current state of the country's road network, the development strategy of the transport system of the Republic of Uzbekistan until 2035, the factors that form the level of loading of the city streets and roads, the problems of the road transport sector and the organization of the road movement, solving problems for the development of the transport network, including city streets and roads, the analysis of scientific literature and methodological materials on the issue of throughput and connectivity of the street and road network was carried out, the corresponding conclusions were drawn on the issue of optimizing the urban street and road network in conditions of intensive automobilization
Keywords: Road facilities, urban road network, development strategy, transport system, traffic congestion, traffic jams, traffic capacity, connectivity and straightness coefficients, road network optimization.
References:
1. Постановление Президента Республики Узбекистан от 01 февраля 2019 года «Об организации деятельности Министерства транспорта Республики Узбекистан», №ПП-4143.
2. Указ Президента Республики Узбекистан от 09 декабря 2019 года «О мерах по глубокому реформированию системы дорожного хозяйства Республики Узбекистан», №УП-5890.
3. Постановление Президента Республики Узбекистан от 10 декабря 2019 года «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы управления дорожной отраслью», №ПП-4545.
4. Постановление Президента Республики Узбекистан от 27 ноября 2018 года “О мерах по внедрению передовых зарубежных методов организации работ в сфере строительства и эксплуатации автомобильных дорог» №ПП-4035.
5. Постановление Президента Республики Узбекистан от 14 февраля 2017 года «О мерах по усовершенствованию управления системой дорожного хозяйства» №ПП-4954.
6. Садиков И.С., Пўлатова З.С. Изучение состояние заторов транспортного потока в улично-дорожной сети в городе Ташкенте. Научно-технический журнал «Проблемы архитектуры и строительства», СамГАСИ. Самарканд. 2022, №1. стр. 79-83.
7. Поляков А.С. Разработка методики оценки эффективности комплекса мероприятий по увеличению связности улично-дорожной сети. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата технических наук, МАДИ, М.,2017
8. Садиков И.С., Пўлатова З.С. Оптимизация улично-дорожной сети с учетом планировочных схем. Вестник ТГТУ, №3, 2021.
9. Пулатова З.С. Особенности планировочных схем при оптимизации сетей автомобильных дорог. Материалы республиканской научно-практической конференции с участием зарубежных ученых. Ташкент, 2019. Выпуск 14, стр.85-86.
10. Немчинов Д.М. Особенности принципов и методов планирования дорожной сети в Российской Федерации /Д.М. Немчинов/ Дороги и мосты. 2014, №2 - стр.27-41
11. Sakhapov R. L., Nikolaeva R. V., Gatiyatullin M. H., Makhmutov M. M. Risk management model in road transport systems. Journal of Physics: Conference Series. 2016. Vol. 738. № 1. Р. 1-10.
12. FHWA Urban Boundary and Federal Functional Classification Handbook. Transportation Statistics Office Florida Departement of Transportation Tallahasse, Florida, USA. - 2003.
13. aznations.com.