UZBEK FOLK ORNAMENT ETHNOGRAPHIC SOURCE
28.11.2022
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series C. Volume 1 Issue 8
Abstract. The desire to comprehend the subject of the ethnographic science of Uzbekistan from the perspective of understanding the system of its development and functioning is determined by the following points.
Human figures, architectural fragments, weapons, various signs and emblems can also be used as ornamental motifs. A special kind of ornament (for example, girih) is represented by stylized inscriptions on architectural structures or in books.
The ornament is understood as a universal symbolic form of fine art, interconnected with the entire mythological complex, characterized by a special conditional way of reflecting both sensual and imaginary data, directly dependent on the way of life and economy, and at the same time as an independent system, united by the nature of functioning and the method of modeling the surrounding world.
Keywords: History of Uzbekistan, ethnography, onoment, patterns, spiritual heritage, in the culture of Central Asia, education, training.
References:
1. А.А.Аскаров Ахмадали Аскарова “История происхождения узбекского народа” монография. Изд. Узбекистан.. 2018 г.
2. Этнографическое изучение быта и культуры узбеков: Сб.ст. — Ташкент: Фан, 1972.— 160 е.; Этнография каракалпаков. XIX —начало XX века: Материалы исследования.— Нукус, 1980.— 206 е.; и др.
3. XX аернинг дастлабки утгиз йиллигида Узбекистонда тарих фани [Тарихшунослик очерклари).— Тошкент: Фан, 1994.- II кием.— VII боб.-20 —30—йилларда Узбекистонда этнография масалаларининг Я?ганилиши.- Б. 309-327
4. Садыкова Н.С. Музейное дело в Узбекистане. — Ташкент: Фан,[975
5. Гласс Ю. Музеи Ташкента.— Ташкент, 1983; Он же. Из истории 1узейного строительства 5 Узбекистане. — Ташкент, 1973 2 См.: Бухарскому краеведческому музею — 60 лет // Общественные ¡ауки в Узбекистане.- 1983.- N 1.- С. 61-62
6. Исаева К.Т. Орнамент мемориальных памятников казахов. - Алма-Ата, КазГУ, диссертация на соискание степени к.и.н., 1984. С. 6.
7. Керлот Х.Э. Словарь символов. / Пер. с исп. - М.: "REFL-book", 1994. С. 366-367.
8. Нурланова К. Символика мира в традиционном казахском искусстве. // Кочевники. Эстетика. ГЪянание мира традиционным казахским искусством. - Алматы: Тылым", 1993. С.225 - 226.
9. Маргулан А.Х. Yародное прикладное искусство. Т.1. - Алма-Ата: "внер", 1986. Орнамент всех времен и стилей. В 4-х кн. (Альбомы, составленные на основе издания А.Ш.А. Расине 1873-1876 гг.). Кн.1 - М . : "Арт-Родник", 1995.
10. Орнамент льняных тканей. - Тбилиси: "Сабчота Сакартвело", 1964.
11. Орнаменты народов Таймыра. Долганы, нганасаны, ненцы. - Норильск: "Таймьфпрессфото", 1994.
12. Осколков B.C., Осколкова И.Л. История Казахстана: Справочник. - Алматы: "внер", 2000.
13. Оськин А.В. К вопросу о семантике одного сюжета в петроглифах Букантау. //Этнография и археология Средней Азии. - М.: "Наука", 1979.
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)