FORMATION OF CLUSTERS IS AN IMPORTANT FACTOR OF INCREASING THE COMPETITIVENESS OF THE ECONOMY
10.11.2022
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series A. Volume 1 Issue 7
Abstract. The article substantiates the cluster principle of the formation of new economic structures. The conditions, reasons and mechanisms for creating network structures are analyzed. Based on the cluster scheme, the characteristics and advantages of industries, as well as factors hindering the development of their activities, are analyzed.
Keywords: cluster, competitiveness, aggregation, integrated structures, transaction costs, convergence.
References:
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar Strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-4947-sonli Farmoni.// Lex.uz. O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi.
2. Гловели, Г. Д. Экономическая история в 2 т. Том 1 : учебник для академического бакалавриата . — Москва : Издательство Юрайт, 2019. — 459 с.
3. Портер Майкл. Конкуренция: Пер. с англ. / Майкл Портер. – М. и др.: Вильямс, 2003. 605 с.
4. Ферова И.С., Коженова Т.В., Шорохов Р.Г. Промышленные кластеры и их рол в развитии промышленной политики региона. –М.: ИНФРА-М; Красноярск; Сиб. фидер. унив-т, 2018. 247 с.
5. Enright M. J. The globalization of competition and the localization of competitive advantage: policies towards regional clustering //The globalization of multinational enterprise activity and economic development. – Palgrave Macmillan, London, 2000. – С. 303-331.
6. Горшенева О.В. Кластеры: сущность, виды, принципы организации и создания в регионах // Экон. вестн. Ростов. гос. ун-та. 2016. № 4.
7. Портер М.Э. Конкуренция.: Пер. с англ. - М: Издат. дом "Виль-ямс", 2002. С. 207.
8. Navickas V., Malakauskaite A. The impact of clusterization on the development of small and medium‐sized enterprise (SME) sector //Journal of Business Economics and Management. – 2009. – Т. 10. – №. 3. – С. 255-259.
9. Pinch S. et al. From ‘industrial districts’ to ‘knowledge clusters’: a model of
10. knowledge dissemination and competitive advantage in industrial agglomerations //Journal of economic geography. – 2003. – Т. 3. – №. 4. – С. 373-388.
11. Бараболина А.И. Формирование автомобильного кластера в Китае [Электронный ресурс]. //Проблемы современной экономики. 2014 .№4 (24).
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)