MORAL AND MORAL FOUNDATIONS OF LANGUAGE TEACHING
01.11.2022
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 1 Issue 7
X.Xudayqulov , R.Ergasheva
Abstract. This article focuses on the spiritual and moral aspects of language teaching, it shows that in human speech, language teaching, language and thinking are mutually inseparable and integrated. The activity of a nation is first of all reflected in its language. The development, enrichment of a language, its place and position among other languages depends on the general state of mind of the population that speaks this language and the content and level of their activities. In this regard, it is necessary to combine the science and technology revolution of language teaching, the development of canoat and the development of society in general with the broad development of national and cultural values, democratization and humanization of society, and in this regard, a consistent and far-sighted, forward-looking plan and firm state. The opinions on the necessity of programs are expressed.
Keywords: Teaching, language rules, spiritual and moral, speech, language teaching, language and thinking, language development, enrichment, its place among other languages, national-cultural values, development, democratization of society, humanization activities.
References:
1. Мирзиёев Ш.М.Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича “Ҳаракатлар стратегияси” тўғрисида фармони. Тошкент, Ўзбекистон, 2017, 248-бет.
2. Мирзиёев Ш.М. Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 19 майдаги ПҚ-5117-сон “Ўзбекистон Республикасида хорижий тилларни ўрганишни оммалаштириш фаолиятини сифат жиҳатидан янги босқичга олиб чиқиш тўғрисида”ги Қарори. –Т.: Қонунчилик маълумотлари миллий базаси, 2021 й. 20-май.
3. Каримов И.А. Юксак маънавият-енгилмас куч.-Т.: Маънавият 2008 й.Б-218
4. Кайкавус.Қобуснома.-Т.: Ўқитувчи.2011 й.
5. Ўзбекистон Президентининг “Маънавият ва маърифат” жамоатчи¬лик маркази фаолиятини янада такомиллaштириш ва самарадорлигини ошириш тўғрисида”ги фармони, -Т.:Ўзбекистон.2017 й. Б-164.
6. Гальскова Н.Д. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. - Москва, Просвещениые, 2004 г.С-175.
7. Сабирова Ч. Педагогик фанларни ўқитишда талабаларни ахлоқий – эстетик тарбиялаш (Методик тавсиялар) – Тошкент: Адабиёт учқунлари, 2018. - Б. 54.
8. Поль С. Брэгг, “Нервная сила”, Ташкент. “Фан”. 1994,5-6 бет.
9. Худойқулов Х.Ж.Комиллик фазилатлари. -Т.:Инновация-Зиё,2021й.Б.248
10. Худойқулов Х.Ж.Толибнома. -Т.: Инновация-Зиё, 2020 й.Б-322.
11. Худойқулов Х.Ж.Педагогика.Ўқув қўл -Т.: Инновация-Зиё, 2020 й.Б-280.
12. Сабирова Ч. Бўлажак ўқитувчиларни ахлоқий-эстетик тарбиялаш тамойиллари, омиллари ва шартилари. “Халқ таълими” журнали №1. – Тошкент. 2012. Б. 80-82.
13. Сабирова Ч. Тарихий хотира талабаларда ахлокий – эстетик тарбияни шакиллантиришнинг асосий омили сифатида. “ЎзМУ хабарлари” журнали №3. – Тошкент. 2017. Б. 228 – 230.
14. Сабирова Ч., Ходжаниязов С.У. Эстетические воззрения мыслителей Востока как методологическая основа эстетического воспитания молодёжи. “Вестник” журнал №2. Каракалпакского отделения Академии Наук Республики Узбекистан. – Нукус. 2009. С-42.
15. https://president.uz/uz/ ; www.lex.uz ;
16. http://coolreferat.com/;
17. https://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_colier/1968/гутенберг;
18. https://cyberleninka.ru ;
19. http://sssr.regnews.org/doc/qq/sg.htm;
20. https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-kommunikativnyh-sposobnostey.
21. http://nauka-pedagogika.com/viewer/138709/a?#?page=30
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)