IRIMS AS A GENRE OF FOLKLORE
17.10.2022
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 1 Issue 7
Abstract. In this article, there is a discussion about the traditions of the Uzbek people, which are used during the rituals of the birth of a child and tying it to the cradle.The phenomenon of socialization of Irims, transition to poetic thinking and accommodation is analyzed. Also theoretical foundations of Irim are presented.
Keywords: Superstition, mythology, cradle, nail, incense, alla, saying.
References:
1. Бурыкин А.А.Тунгусские шаманские заклинания XVIII века в записях Я. И. Линденау//Сибирская Заимка (материал Galushko.ru сайтидан олинди) [2.Б.2.]
2. Джеймс Джордж Фрэзер. Золотая ветвь. Исследование магии и религии: В 2 т. Т. 1: Гл. I-XXX1X / Пер. с англ. М. Рыклина. – М.: ТЕРРА–Книжный клуб, 2001. – 528 с. [1.Б.2.]
3. Ёрматов И. Ўзбек халқ ирим айтимларининг жанр хусусиятлари//Ўзбек фольклоршунослиги антологияси. – Тошкент, Ўзбекистон миллий энциклопедияси давлат нашриёти, 2017. – Б. 471- 482.[7. Б-2.]
4. Жўраев М. “Қирқ”нинг қирқ хил тавсифи//Фан ватурмуш. 1980. № 11; Яна ўша. Кўк бўри авлодлари // Фан ва турмуш. 1983.№ 3; Яна ўша. Боболардан қолган нақллар: афсона, ривоя, ирим-сирим ва халқ тақвими (тўплаб нашрга тайёрловчи, сўз боши ва изоҳлар муаллифи М.Жўраев, У.Сатторов). – Тошкент, Фан. 1998. .[5.Б-2]
5. Пропп В.Я.Исторические корни вольшебной сказки. (четверты издание), – Москва, Лабиритн, 2000, – 335 с. .[3.Б-2.]
6. Саримсоқов Б. Ўзбек маросим фольклори. – Тошкент, Фан, 1986. – Б.65/.[4.Б-2]
7. Қаюмов О. Ирим ва мифологик талқин//Адабиёт гулшани. Илмий мақолалар тўплами. 2- китоб.– Навоий, 2001. – Б. 16-22/ [6.Б-2.]
8. Жўраев М. Ой-олдида бир юлдуз. Нашрга тайёрловчи ва сўз боши муаллифи– Тошкент, Ғ.Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 2000. – Б. 8. [8.Б-3]
9. Жўраев М. – Тошкент, Ғ.Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 2000. – Б.6. [11.Б-6]
10. Жўраев М. – Тошкент, Ғ.Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 2000. – Б.5-10 бет.[12.Б-6]
11. Ўша манба (13.Б-7)
12. Муллифнинг фольклор экспедицияси материалларидан. 2015 йил 21 апрелда Навоий вилоятининг Навбаҳор туманидаги Учтут қишлоғида яшовчи 54 яшар Мукаррам Турдиевадан ёзиб олинган.[10.Б-5]
13. Наманганлик адабиётшунос олима Х.Ҳамроқуловадан фольклоршунос Қаюмов О. 2022 йил апрелда ёзиб олган. [16.Б-8]
14. Қаюмов О. Ўзбек шомон маросим фольклори. – Тошкент, Иқтисод-молия, 2020. – Б. 16.[9.Б-4]
15. Токарев С.А. Ранние формы религии. – Москва, Политиздат. 1990. − С. 6. 407. С. (622 с.) [14.б-7]
16. Токарев С.А. Ранние формы религии... – С. 407.[15.Б-7]
17. Фирштейн Л. А. О некоторых обычаях и поверьях, связанных с рождением и воспитанием ребёнка у узбеков Южного Хорезма // Семья и семейные обряды у народов Средней Азии и Казахстана. – Москва, Наука, 1978. – С.192.[17.Б-9]
18. Худойкулова Л. Рождение ребёнка и связанные с ним обряды в узбекском фольклоре// Филологические науки. Вопросы теории и практики (входит в перечень ВАК). – Тамбов, Грамота, 2010. № 3. − С. 166-169.[18.Б-9]
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)