ASSESSMENT OF THE VALIDITY AND RELIABILITY OF THE RESULTS OF THE QUESTIONNAIRE
18.08.2022
International Scientific Journal "Science and Innovation". Series B. Volume 1 Issue 5
Abstract. This article is devoted to the methods used to assess the quality of management of advanced training of pedagogical and managerial personnel of higher educational institutions. To assess the reliability of the data analysis and the validity of the conclusions obtained, the article evaluates the accuracy and reliability of the questionnaire tool used. The article proposes algorithms for the process of conducting a survey of students of advanced training courses and verifying the validity of test tasks. A mathematical model of the selection of acceptable test tasks using threshold values is constructed. The validity of test questions in the work is ensured before the test questions are entered into the database, before testing the listeners and after the answers of the listeners. The reliability of the questionnaire in the article is determined by measuring the distribution of listeners' responses to the questions asked. The criteria for the survey of listeners are given. The level of personal and group satisfaction with the quality of teaching is determined on the basis of the total final indicator for all questions of the questionnaire.
Keywords: reliability, validity, questionnaire, professional development, assessment, survey, algorithm.
References:
1. Дубина И.Н. Математические основы эмпирических социально-экономических исследований: учебное пособие. - Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2006. 263 с.
2. Вакуленко А.А., Сытник Д.А. Методика экспертизы электронного анкетирования в системах контроля и оценки качества объектов. - Международный научный журнал. - Номер: 5 Год: 2013 Страницы: 45-49
3. Гуляева Т.И., Коломейченко А.С., Польшакова Н.В., Шуметов В.Г., Яковлев А.С. Опыт количественного анализа результатов анкетирования студентов по вопросам качества обучения: методика, модели, перспективы // ИТС. 2019. №2 (95). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-kolichestvennogo-analiza-rezultatov-anketirovaniya-studentov-po-voprosam-kachestva-obucheniya-metodika-modeli-perspektivy (дата обращения: 16.08.2022).
4. Рахманова Ю. В. Методы социологического исследования: учебное пособие. — СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2021. — 124 с.
5. Соколова Л.В. Тестирование как эффективный метод оценивания качества учебных достижений студентов / Л.В. Соколова, А.В. Молчанова // Развитие образования. – 2021. – Т. 4, №4. – С. 27-33. DOI:10.31483/r-100655
6. Кузнецов В.А. Пушкарев Г.С. Ярославская Е.И. Надежность и валидность русскоязычной версии многомерной шкалы восприятия социальной поддержки (MSPSS). Психологические исследования, 2015, 8(41), 10.
7. Reliability and Validity of a New Survey to Assess Global Health Competencies of Health Professionals// Mirella Veras, Kevin Pottie, Vivian Welch, Ron Labonte, Javier Eslava-Schmalbach, Cornelia M. Borkhoff, Elizabeth A. Kristjansson, Peter Tugwell Glob J Health Sci. 2013 Jan; 5(1): 13–27. Published online 2012 Oct 22. doi: 10.5539/gjhs.v5n1p13 PMCID: PMC4776957
8. Scherpenzeel, Annette & Saris, Willem. (1997). The Validity and Reliability of Survey Questions: A Meta-Analysis of MTMM Studies. Sociological Methods & Research - SOCIOL METHOD RES. 25. 341-383. 10.1177/0049124197025003004.
9. SCHERPENZEEL AC, SARIS WE. The Validity and Reliability of Survey Questions: A Meta-Analysis of MTMM Studies. Sociological Methods & Research. 1997;25(3):341-383. doi:10.1177/0049124197025003004
10. https://ru.wikipedia.org/wiki/Альфа_Кронбаха (дата обращения:15.08.2022)
![](images/google_scholar.png)
![](images/cyberleninka_logo.png)